Tillbakablick på 2013

Torsdagen den 28 november
Biblioteket i Öregrund

Foto: Birgit Olsson

Vi samlades på biblioteket med kassarna fyllda av ris, mossa, band och stommar.
Resultatet och våra vackra konstverk kan du se på bilderna. Färdiga nu till advent!
Efter pysseljobbet planerade vi nästa års program och fastställde datum för de nio träffarna 2014.
Vi kommer att ha teman som handlar om bl.a. fröer, blomsterpromenad, betonggjutning och så vårt
återkommande julpyssel med glögg & pepparkaka, men det är långt dit...
Kontaktperson är som tidigare Ulrika Olsson i Öregrund, telefon 0173-312 25

Foto: Birgit Olsson

Kura skymning 2013
Torsdagen den 17 oktober på Biblioteket i Öregrund
“Vad mycket det finns som man kan göra av det vi hämtar från naturen!”

Text och bild: Birgit Olsson

Ett glatt gäng samlades med stora fång av grenar, fröställningar, torkade blommor, band. Utanför fönstret piskade höstregnet och det kändes mysigt att sitta runt bordet för att tillverka höstprydnader den här kvällen. Mycket inspiration fick vi av varandra och en del tips hittade vi i tidningar och böcker. Det var många fina konstverk som tillverkades under kvällen och trevligt hade vi alla 10 tillsammans – som kom från Öregrund, Tvärnö och Gräsö.
Kvällen avslutades med lite programprat inför 2014 och kaffe med havtornskaka.

Vi besöker Botaniska Trädgården i Uppsala

Torsdagen den 15 augusti
En liten tapper NRT-skara tog bussen från Öregrund till Uppsala på torsdagsmorgonen för att besöka Botaniska Trädgården.

Text och bild: Birgit Olsson

Vi var spända på om vi skulle få se jättenäckrosen Victoria i blom och till allas glädje fick vi se den praktfulla blomman,
kanske inte i sin bästa prakt, men ändå mycket vacker. Den stora blomman vi såg hade förmodligen stått i full prakt kvällen
före vårt besök och nu lutade den sig ner mot vattenytan.
Vi blev också fascinerade av de jättestora bladen som påminde oss om sagan om Tummelisa som satt på ett näckrosblad.
Victorias blad sägs nämligen kunna bära åtskilliga kilo!

Faktaruta :
//Den första jättenäckrosen väckte stor sensation när den upptäcktes i början av 1800-talet. För att hedra Englands dåvarande drottning fick den släktnamnet Victoria.
Till en början var bara en art känd; Victoria amazonica från Amazonfloden.
Så småningom fann man ytterligare en art i släktet; Victoria cruziana.
Den växer i Paranafloden i norra Argentina och Paraguay och har en högre bladkant än V. amazonica.
Victoria cruziana trivs också bättre i växthus och är den art som odlas i Botaniska trädgården.//

//Jättenäckrosens blommor slår i hemlandet ut vid mörkrets inbrott.
Under de ljusa svenska sommarnätterna varierar tidpunkten när knoppen öppnar sig.
Vanligtvis är varje blomma utslagen två nätter i rad. Den första natten är den vit och den andra rosenröd.
När knoppen slår ut skjuts blomman upp över vattenytan för att sedan sjunka ned och slå ihop under dagen.

Klipp från hemsidan Uppsala Universitet Botaniska Trädgården

Vi vandrade runt i de lika tropiska avdelningarna, studerade växter och läste på namnskyltar.
Mycket spännande och vackert fanns att skåda!

Blåvingeklerodendrum Etiopien

Lila skönhet i Tropiska växthuset

Rosenskärm

Utomhus i den botaniska trädgården blommade fortfarande många perenner.
Vi vandrade runt i de små kvarteren och njöt av augustidagen i den härliga parken.
Efter en god lunch i trädgården avslutade vi dagen med att besöka Ulla Viottis utställning TegelTrädgård
som visades i Orangeriet. TegelTrädgård är en trädgårdsinstallation med influenser från Rudbeck och Linné.
Utställningen är tänkt att inspirera till drömmar i tid och rum – vilket den också gjorde!!!

Vi var alla nöjda med den härliga augustidagen i Botaniska Trädgården där vi upplevde både
spännande botaniska skönheter, konst och kultur.

Gör ett besök i Botaniska Trädgården!

En dag i naturens trädgård på Örskär
Måndagen den 10 juni 2013
Med fullbokad deltagarlista reste vi med passbåten till Örskär för att uppleva en härlig dag i naturens egen trädgård. Ditte Werner, från Gräsö, var den här dagen vår inspirerande och mycket kunniga och guide. Hon lotsade oss genom flora, fauna och Örskärs historia på ett informativt sätt och gav oss mycket fakta om ön, dess historia och tider som gått…

Text och foto: Birgit Olsson

Norr om Gräsö ligger ön Örskär. Det är en unik skärgårdsö där man känner sig förflyttad till en egen värld. Utanför östra och norra sidan öppnar sig det vidsträckta havet vars vågor spolat rent strandens berghällar. Här njuter man av orkidéer, strövstigar, klippor, tallskog, hav, vind och vågor.

För sjöfarande är Örskär bekant genom sitt fyrtorn som byggdes på 1600-talet. Det förstördes i en brand i början av 1700-talet och ersattes av ett torn ritat av slottsarkitekten Carl Hårleman.

Just idag när vi besökte ön kunde vi lyssna till gölgrodornas sång i ett av träsken på ön. Härligt! Gölgrodan kan man höra under lekperioden i slutet av maj/början av juni. Grodan finns på några platser i norra Uppland, men ingen annanstans i Sverige.

Ditte Werner , vår duktiga guide lärde oss mycket om flora, fauna och öns historia.

Kattfot växte på de torra markerna på Örskär. Här är en i närbild.

Vi samlades och fick en “historielektion” efter lunch. Ditte berättade!

Många fina orkidéer hittade vi på vår vandring på Örskär.

Det här är några av den växter vi noterade på vår vandring på Örskär: Strandmalört, Strandkrypa, Tätört, Vattenklöver, Skogsstjärna, Nästrot, Rödblära, Tjärblomster, Getrams, Mandelblom, Humleblomster, Skogsviol, Sårläka, Blåsuga, Teveronika, Adam o Eva, St Pers Nycklar, Ängsnycklar, Nattviol, Blodnycklar, Kattfot, (Berberis, Olvon), Rödkämpar, Björnbär, Backglim, Smällglim, Gråfibbla, Blodnäva, Femfingerört, Brudbröd, Vallört, Bergsyra, Vattenblinka, Jungfrulin, Styvmorsviol, Brunört, Trift, Svartkämpar, Svärdslilja, Ängsbräsma, Bergslok, Pors, Ängsull, Ekorrbär, Gaffelbräken, Stenbräken, Kråkvicker och  Gråbinka

Utflykt till Ekoparken i Forsmark
När naturen är som vackrast!”  Torsdagen den 16 maj

Text och foto: Birgit Olsson

Ekoparken i Forsmark

Vilken härlig dag vi upplevde när vi vandrade på slingrande stigar i ett fantastiskt vårlandskap när naturen är som vackrast!
Vi startade på förmiddagen från Öregrund och vandrade först i Ekoparken vid Rönngrund , som gränsar till Kallriga naturreservat.
Här vandrade vi genom blommande hagar och på mossbelagda mjuka stigar under täta granar. Skogen blommade — Lindarna stod i full prakt!
Vi hittade en hel del blommor redan nu, men det allra vackraste var enorma vitsippsområden med vitsippor som hade 6-12 kronblad.

Text och bild: Birgit Olsson

Vi åkte vidare till Ekoparken vid Finnrudan , nära Forsmarks Bruk. Här vandrade vi genom hagar med stora hasselbuskar, fläder och mängder av sippor.
Vi hittade en fin plats där vi kunde äta vår matsäck med utsikt över Bruksdammens stora vattenspegel med tjattrande gäss i bakgrunden.

Sista stoppet på vår utflykt bland Ekoparkens olika delar var Hermansbohagen och Forsmarksån . Stenmurar, enbackar och gamla lövträd vittnar om att här har hagmarkerna vårdats sedan mycket lång tid tillbaka. Här hittade vi enorma lövträd och kraftig gamla tallar och granar. Fortfarande går betesdjur både på de öppna markera och i den gamla barrskogen. Vi vandrade genom ljusa lövskogar utmed Forsmarksån med blänkande lugnvatten där stora skräddare trivdes på den stilla vattenytan.

Det var en härlig dag i naturen när den är som vackrast!